‘’Η περιφρόνηση της Τεχνολογίας,
από ανθρώπους σαν εμάς,
είναι τουλάχιστον αχαριστία….’’
Ρόμπερτ Πίρσινγκ
Μια από τις βασικές αντιρρήσεις που διατυπώνει το κοινό, κάθε φορά που γίνονται παρουσιάσεις καλλιτεχνικών έργων με Ηλεκτρονική Τεχνολογία (Video Art, Computer Art, κλπ) είναι η εξής: ‘’ Αφού όλα τα κάνει η μηχανή, αυτά που βλέπουμε εδώ δεν είναι Τέχνη. Γιατί τι μένει να κάνει ο καλλιτέχνης;’’
0 καλλιτέχνης αμήχανος απορεί. Γι΄ αυτόν η απάντηση είναι περισσότερο από αυτονόητη. Ξέρει ότι καμία ανθρώπινη δραστηριότητα δεν γίνεται χωρίς την ύπαρξη κάποιας Τεχνολογίας, απλής ή πολύπλοκης, ανάλογα με την περίπτωση. Κατά συνέπεια, και τα προϊόντα της Τέχνης είναι παιδιά κάποιας Τεχνολογίας. Δεν υπάρχει ζωγραφική χωρίς πινέλα, χρώματα κι επιφάνειες. Δεν υπάρχει γλυπτική χωρίς σκαρπέλα, τόρνους, κομπρεσέρ, χυτήρια, φούρνους. Δεν υπάρχει λογοτεχνία χωρίς χαρτί, μολύβι και τυπογραφία. Δεν υπάρχει κινηματογράφος χωρίς κάμερα, φώτα, εμφανιστήρια, φιλμ, τραπέζια του μοντάζ κ.λ.π.
Καμία μορφή Τέχνης, από την εποχή που ο άνθρωπος ζωγράφιζε στους τοίχους των σπηλαίων μέχρι και σήμερα, δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς να κάνει χρήση κάποιας Τεχνολογίας. Άρα το θέμα που τίθεται δεν είναι η ένσταση αυτή καθ΄ αυτή, αλλά το τι οδηγεί το κοινό να εκφράζει στην πλειοψηφία του μια τέτοια άποψη. Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους αμφισβητεί αυτή την σύγχρονη μορφή Τέχνης και τα προϊόντα της. Ποιοι είναι οι λόγοι που το κάνουν να μην τα θεωρεί έργα Τέχνης, αλλά παράγωγα εργοστασιακής διαδικασίάς, όπως οι βίδες, οι καρέκλες και τα κάθε είδους εξαρτήματα καθημερινής χρήσης.
Σ' αυτό το σημείο τα πράγματα γίνονται πιο πολύπλοκα αν λάβουμε επίσης υπόψη μας ότι η αμφισβήτηση αυτή τις περισσότερες φορές, προέρχεται από ανθρώπους με υψηλή μορφωτική στάθμη, από διανοούμενους, φιλότεχνους, άλλους καλλιτέχνες και από κριτικούς της Τέχνης.
0 καλλιτέχνης, λοιπόν, είναι υποχρεωμένος να κάνει μια σειρά από υποθέσεις, προκειμένου να καταλάβει κι ο ίδιος γιατί τον βλέπουν αρνητικά, γιατί αμφισβητούν τη δουλειά του, γιατί θέλουν να τον απομακρύνουν από τον χώρο της καλλιτεχνικής αυτής δραστηριότητας, γιατί τον θεωρούν επιτήδειο δημαγωγό οπτικών εντυπώσεων κι ενίοτε απατεώνα.
Βέβαια αυτή η δουλειά δεν είναι δική του, όμως δεν μπορεί να επιβιώσει διαφορετικά μέσα στο χώρο της Τέχνης, όπως και... οι έγχρωμοι δεν οφείλουν να απολογηθούν στην ‘’ανώτερη’’ λευκή φυλή που τους θεωρεί κατώτερα όντα.
Το πρώτο που σκέφτεται, λοιπόν, είναι μήπως πρόκειται για απλή προκατάληψη. Προκατάληψη γι' αυτό τα είδος της δύναμης που γεννάει η Νέα Τεχνολογία. Ενσαρκώνει κάτι αόριστο, απάνθρωπο, μηχανικό, άψυχο. Μοιάζει με τυφλό τέρας που διαθέτει θανατηφόρα δύναμη. Μήπως το κοινό προσπαθεί να ξεφύγει απ' αυτή την εικόνα της Τεχνολογίας που για πρώτη φορά εμφανίζεται τόσο έντονα στο χώρο της Τέχνης; Μιας Τεχνολογίας εξαιρετικά πολύπλοκης και αφηρημένης, με πολλά εξαρτήματα και σχέσεις ανήκουστων πραγμάτων, που, όσες φορές και να τα διαβάσεις ή να τα ακούσεις, δεν βγάζεις νόημα. Μιας Τεχνολογίας που για να την κατευθύνεις και να την καταλάβεις, πρέπει να είσαι τεχνολόγος. Μιας Τεχνολογίας που ταυτόχρονα, σε άλλους χώρους κοινωνικής δραστηριότητας, μπορεί να προκαλέσει καταστροφές, να μολύνει τον αέρα και το νερό. Μιας Τεχνολογίας τόσο τέλειας, που δημιουργεί την εντύπωση απειλής για το ανθρώπινο είδος. Μιας Τεχνολογίας που φτιάχνεται πίσω από ψηλά συρματοπλέγματα, κλειδωμένες καγκελόπορτες και μεγάλες ταμπέλες που γράφουν ‘’Απαγορεύεται η είσοδος’’. Μιας Τεχνολογίας που δεν ξέρεις πώς να την εξημερώσεις και γι΄ αυτό το λόγο νιώθεις γι΄ αυτήν αποξένωση, αντιπάθεια και εχθρότητα.
'Έτσι, αν ο καλλιτέχνης κοιτάξει τα κοινό του σαν δημοσιογράφος, έχει την αίσθηση μιας αντιτεχνολογικής μαζικής κίνησης, μιας αντιτεχνολογικής ανερχόμενης Αριστεράς που εμφανίζεται από το πουθενά και κραυγάζει δυνατά και βίαια: ‘’Σταματήστε την Τεχνολογία. Πηγαίνετέ την κάπου άλλου. Μην την αφήνετε εδώ’’.
Αν κάτι τον κρατάει κοντά στην πραγματικότητα είναι ένας λεπτός ιστός λογικής, που λέει ότι χωρίς την Τεχνολογία δεν θα υπήρχε απασχόληση και ανεβασμένο βιοτικό επίπεδο. Αλλά υπάρχουν δυνάμεις ισχυρότερες από τη λογική. Πάντα υπήρχαν, άλλωστε, κι αν το μίσος για την Τεχνολογία δυναμώσει, αυτός ο ιστός μπορεί να σπάσει.
Κλισέ και στερεότυπα, όπως μπίτνικ και χίπι, έχουν επινοηθεί για τους αντιτεχνολόγους, αυτούς που είναι ενάντια στο σύστημα και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. 'Ομως δεν μπορείς να μετατρέψεις τα άτομα σε ‘’μαζικούς’’ ανθρώπους, λανσάροντας απλώς ένα ’’μαζικό’’ σλόγκαν.
Ο καλλιτέχνης δεν είναι ‘’μαζικός’’ άνθρωπος. Ενδεχομένως στην αρχή να έζησε κι αυτός τον τρόμο απέναντι στην Τεχνολογία αλλά από ανάγκη να εκφραστεί τον ξεπέρασε. Έμαθε να συμπεριφέρεται αλλιώς. Την εξημέρωσε και την έκανε χρήσιμο εργαλείο. Κατάλαβε τις μεγάλες δυνατότητές της και τώρα, χρησιμοποιώντας την, δεν κάνει μόνο Τέχνη, αλλά παρεμβαίνει στην ίδιο την ουσία της χρήσης της Τεχνολογίας. Κάθε του κίνηση είναι μια κριτική για την ύπαρξη της Τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή μας και αυτούς που την παράγουν.
Από την άλλη μεριά, υπάρχει μια ολόκληρη γενιά που αρνείται την Τεχνολογία ή είναι εξαιρετικά δύσπιστη και δεν μπορεί να την αντέξει.
Στις παραδοσιακές τέχνες, η Τεχνολογία είναι διαφορετική. Τα εργαλεία έχουν σχήμα, όγκο, μυρωδιά και ματιέρα. Η δημιουργία απαιτεί χειρωνακτική εργασία. Τα υλικά σε λερώνουν, λιώνουν, κόβονται, καίγονται, σε κάνουν να δυσανασχετείς από τις δυσάρεστες οσμές. Τα εργαλεία δεν ταυτίζονται με την πρώτη ύλη και όλα προέρχονται από έναν χώρο που μπορούμε να τον κατανοήσουμε. Από τη φύση. Ξύλο, μέταλλο, χώμα, νερό.
Στην ηλεκτρονική Τεχνολογία, τα εργαλεία είναι ταυτόχρονα και πρώτη ύλη και όλα μαζί δεν είναι παρά άοσμες και άχρωμες μαθηματικές σχέσεις με ψευδαισθησιακό όγκο. Όλα μοιάζουν να μην έχουν σχέση με τίποτα, ούτε είναι κατανοητό απο πού προέρχονται. Απλώς είναι παράγωγα κάποιας πολύπλοκης βιομηχανικής διαδικασίας. Για να τα δουλέψεις χρειάζεσαι ειδικά τεχνικά εγχειρίδια, δυσνόητα, με πολύπλοκες οδηγίες που απαιτούν ακρίβεια στους χειρισμούς και δεν επιτρέπουν λάθη.
Κάθε τους γραμμή σου δηλώνει: ‘’Να η μηχανή, απομονωμένη στο χώρο και τα χρόνο, απ' οτιδήποτε άλλο στο σύμπαν. Δεν έχεις καμία σχέση μαζί της, πέρα από το να γυρίσεις κάποιους διακόπτες, να διατηρήσεις προκαθορισμένες τάξεις, να ελέγξεις τις συνθήκες σφαλμάτων κ.λ.π., κ.λ.π’’.
Στις παραδοσιακές τέχνες, ο καλλιτέχνης συνθέτει σ' ένα πρωτογενές επίπεδο χρώματα, μορφές, σχήματα, όγκους, ματιέρες. Στις ηλεκτρονικές Τέχνες, ο καλλιτέχνης συνθέτει σ' ένα ανώτερο επίπεδο, συνδυάζοντας τις πρωτογενείς συνθέσεις που του προτείνονται από τη μηχανή. Η βασική ικανότητά του είναι να μην χάνεται, να μην παρασύρεται, να μην εντυπωσιάζεται, πρέπει να λέει περισσότερο όχι από ναι, πρέπει να μπορεί να αφαιρεί. Η ηλεκτρονική Τεχνολογία δεν μας κάνει πιο έξυπνους ή πιο κουτούς. Μας βάζει απλά σε άλλη θέση. Απαιτεί από μας άλλη συμπεριφορά, άλλο τρόπο σκέψης και, κατά συνέπεια, μας επιβάλλει άλλο τρόπο ζωής.
'Ολα αυτά αρκούν για να καταλάβουμε ότι η ηλεκτρονική Τεχνολογία δεν είναι φάντασμα και ο Καλλιτέχνης δεν είναι ένα είδος μάγου. Αρκούν για να καταλάβουμε ότι η ηλεκτρονική Τεχνολογία είναι ένα εργαλείο, πιο πολύπλοκο φυσικά απ' ό,τι ένα μολύβι ή ένα πινέλο, αλλά και γι΄ αυτό πιο χρήσιμο. 0 καλλιτέχνης είναι ένας χρήστης με ελεύθερη βούληση, που επιλέγει, αποφασίζει, συνδυάζει και δημιουργεί, όπως άλλωστε έκανε πάντα και με τα πιο απλά παράγωγα-εργαλεία της Τεχνολογίας.
Αυτό που τελικά συμβαίνει ακόμα κι ανάμεσα στους θεατές- αντιτεχνολόγους και στους καλλιτέχνες που κάνουν χρήση ηλεκτρονικής Τεχνολογίας είναι μια σύγκρουση όψεων της πραγματικότητας. Η Τέχνη, όπως την ξέρουμε αυτή ακριβώς τη στιγμή, είναι μια πραγματικότητα, ανεξάρτητα απ' ό,τι πιστεύουν κάποιοι άλλοι ότι μπορεί να είναι. Αλλά η Τέχνη, όπως αποκαλύπτεται από αυτούς τους άλλους, που δεν είναι παρά οι καλλιτέχνες ηλεκτρονικής Τεχνολογίας, είναι πάλι μια πραγματικότητα, ανεξάρτητα από το τι θες να πιστεύεις. Και οι θεατές θα πρέπει να κάνουν κάτι περισσότερο από το να την αγνοήσουν, αν δεν θέλουν να μείνουν προσκολλημένοι στη δική τους όψη της πραγματικότητας. Οι θεατές θα το συνειδητοποιήσουν αυτό όταν χαλάσουν ή χαθούν τα εργαλεία τους.
‘’Αυτός είναι ο λόγος που αναστατώνονται όταν γίνονται επιδείξεις έργων ηλεκτρονικής Τέχνης. Κατά τον ίδιο τρόπο νιώθουν τον ίδιο θυμό που έχουν ή τουλάχιστον είχαν οι άνθρωποι της Επιστήμης απέναντι στην μοντέρνα Τέχνη. Ούτε κι αυτή ταίριαζε με τη φιλοσοφία της ζωής τους’’.
Πρόκειται τελικά για προκατάληψη. Και η προκατάληψη είναι μια στάση παθητική. Γιατί μια Τεχνολογία που παράγει απόβλητα, μπορεί να βρει τρόπους ν' απαλλάσσεται απ' αυτά, χωρίς να διαταράσσεται η οικολογική ισορροπία. Και φυσικά, γιο να είμαστε ειλικρινείς, σήμερα δεν παράγονται περισσότερα κακά έργα με την χρήση της ηλεκτρονικής Τεχνολογίας στην Τέχνη απ' ότι στις παραδοσιακές Τέχνες.
σ.σ. Ζητώ συγγνώμη από τον αναγνώστη που χρησιμοποιώ ορισμένες παραγράφους και φράσεις από το βιβλίο τον Ρόμπερτ Πίρσινγκ «Το Ζεν και η τέχνη της συντήρησης της μοτοσικλέτας».
Το κάνω γιατί βρίσκω ότι διατυπώνει κάποια πράγματα με μεγαλύτερη σαφήνεια απ' ό,τι εγώ. ‘’Ποιητική αδεία’’, τα χρησιμοποιώ για να υποστηρίξω καλύτερα μια προσωπική άποψη. 'Ετσι κι αλλιώς, οι σκέψεις που διατυπώνονται σ' αυτό το άρθρο δεν είναι παρά μόνον οι προσωπικές μου απόψεις.
Σκεφθείτε, όμως ότι ο Πίρσινγκ για μένα είναι ένα πρόγραμμα παραγράφων, φράσεων, σκέψεων και αφηγήσεων, πoυ μου δίνει ένας υπολογιστής και ότι εγώ, ως αρθρογράφος, επιλέγω μόνον ότι προσδίδει συνοχή και σαφήνεια στις δικές μου απόψεις, αδιαφορώντας στο βάθος γιο το τι θέλει να πει ο ίδιος ο συγγραφέας. Αυτό ορίζει ακριβώς τη σχέση ενός χρήστη με το πρόγραμμα ενός υπολογιστή.
Νίκος Γιαννόπουλος
Θεσ/νικη 4/4/2001