Πέμπτη, 26 Ιουνίου 2008

EΣTET (Ευρωπαϊκή Συνάντηση για την Τέχνη/ Νέες Τεχνολογίες)






3rd ESTET
Βίντεο σταλμένο από nikosgian52

ΕΣΤΕΤ (Ευρωπαϊκή Συνάντηση για την Τέχνη/ Νέες Τεχνολογίες)
(http://www.dailymotion.com/playlist/xjdeu_nikosgian52_festivals)

Περί ΕΣΤΕΤ

Η ΕΣΤΕΤ είναι η πρώτη μεγάλη και διεθνής διοργάνωση που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα το 1990 από μια ομάδα ελλήνων βίντεο καλλιτεχνών που έδρασαν κυρίως την δεκαετία του ’80 με ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και πολλές συμμετοχές σε αντίστοιχες διοργανώσεις του εξωτερικού, από το Τόκιο έως το Λονδίνο και από το Παρίσι έως τις ΗΠΑ.

Ο βασικός σκοπός της ΕΣΤΕΤ είναι να προβάλει τη χρήση και τις εφαρμογές του ηλεκτρισμού, του μαγνητισμού και της ηλεκτρονικής στην τέχνη, όχι μόνο σαν νέα εργαλεία για την παραγωγή αισθητικής αλλά και σαν ‘’μέσα’’ που επιφέρουν τεράστιες αλλαγές τόσο στην προσωπική μας ζωή όσο και στην κοινωνία. Η ματιά και η σκέψη των καλλιτεχνών είναι πάντα κριτική και οι απόψεις αν και διαφορετικές, όλες τους αναζητούν το ανθρώπινο μέτρο και το ανθρώπινο πρόσωπο της τεχνολογίας. Τα ερωτήματά τους είναι πάντα περισσότερα από τις απαντήσεις κι αυτό ενεργοποιεί το μηχανισμό της σκέψης μας προκειμένου να αναζητήσουμε τις απαντήσεις που μας ταιριάζουν στα πράγματα που επηρεάζουν σημαντικά τη ζωή μας και που η αμείλικτη καθημερινότητα τα κάνει αόρατα.

Από το 1990 έως σήμερα πραγματοποιήθηκαν 3εις ΕΣΤΕΤ στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη και πέντε μικρότερες διοργανώσεις, όλες χάρη στην βοήθεια κυρίως χορηγών.

Σήμερα η αναγκαιότητα μιας τέτοιας διοργάνωσης είναι πλέον περισσότερο από φανερή. Η τεχνολογία εισέβαλε στη ζωή μας μ’ ένα τρόπο βίαιο και ξαφνικό και την αλλάζει με ρυθμούς τόσο γρήγορους που δεν προλαβαίνουμε ούτε βιολογικά ούτε ψυχολογικά να αντιληφθούμε και να αντιμετωπίσουμε τις αλλαγές. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος μιας μόνιμα επαναλαμβανόμενης σε ετήσια βάση τέτοιας εκδήλωσης που μπορεί να εξελιχθεί σε διεθνή διοργάνωση με συμμετοχές πολύ σημαντικών προσώπων όχι μόνο από το χώρο της τέχνης αλλά και από το χώρο της σκέψης.

Σήμερα υπάρχουν περισσότερες από εκατό μόνιμες διοργανώσεις τέτοιου τύπου σε όλο τον κόσμο ενώ στην Ελλάδα καμία.

Περί Τεχνολογίας και Τέχνης

Όλοι μας γνωρίζουμε ότι ήδη από τα προϊστορικά χρόνια στην τέχνη γινόταν χρήση της τεχνολογίας της εποχής της. Έτσι είναι πολύ φυσικό οι σύγχρονοι καλλιτέχνες να χρησιμοποιούν την σημερινή τεχνολογία στην δουλειά τους για την παραγωγή εικόνων και όχι μόνον.
Οι αναζητήσεις πάνω στη χρήση της ηλεκτρονικής σαν μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας ακολούθησαν την ιστορική εξέλιξη των δύο τεχνολογιών, της ηλεκτρονικής και της πληροφορικής. Οι αναζητήσεις από την πλευρά της ηλεκτρονικής εντάσσονται σ’ αυτό που ονομάζαμε ‘’Video art’’, και από την πλευρά της πληροφορικής σ’ αυτό που ονομάζαμε ‘’Computer art’’. Η ‘’Video art ‘’
1 και η ‘’Computer art’’ είχαν μια παράλληλη αλλά ανεξάρτητη πορεία, με πολλές όμως αναλογίες στις αναζητήσεις τους καθώς και στις αντιδράσεις που αντιμετώπισαν. Η χρήση της ηλεκτρονικής και των ‘’νέων τεχνολογιών’’ σαν μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης, έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις και αμφισβητήσεις και τα βασικά ερωτήματα που διατυπώνονται είναι:
-Πόσο νέες είναι οι ηλεκτρονικές εικόνες και σε τι συνίσταται ο νεοτερισμός τους;
-Μπορούμε να μιλάμε για μια νέα αισθητική;
-Ποιες αλλαγές επιφέρει η χρήση της πληροφορικής στη διαδικασία σύλληψης και παραγωγής της ηλεκτρονικής εικόνας σαν μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης.
-Πως οι καινοτομίες της ηλεκτρονικής εντάσσονται στην ζωή μας, τι είδους αλλαγές επιφέρουν σε όλα τα επίπεδα της προσωπικής και κοινωνικής διαδικασίας, πόσο κατανοητές μπορεί να γίνουν από όλους μας.
Σήμερα οι τεχνολογίες αυτές συνδυάζονται όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και με άλλες τεχνολογίες,(όπως τα λέιζερ, τα ολογράμματα, τα δίκτυα, τα πολυμέσα κλπ.), και ο πιο δόκιμος πλέον όρος είναι ‘’Νέα Μέσα’’(New Media).
Η πρώτη επαφή του Ελληνικού κοινού με τις διεθνείς αναζητήσεις στο χώρο αυτό των ‘’νέων τεχνολογιών στην τέχνη’’ γίνεται, τον Φεβρουάριο του 1980, με την λειτουργία ενός εργαστηρίου Βίντεο-Τέχνης, στην αίθουσα τέχνης ‘’Πολύπονο’’(Αθήνα).
Η παραγωγή αναπτύσσεται μετά το 1983 με τον πολλαπλασιασμό των εκδηλώσεων, (ατομικών και συλλογικών παρουσιάσεων), τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.(Γκαλερί, Πολιτιστικά κέντρα, Φεστιβάλ, Μουσεία Σύγχρονης τέχνης, Τηλεοράσεις).

Τι μπορεί να περιλαμβάνει η ΕΣΤΕΤ


-Παρουσίαση έργων Ελλήνων και ξένων εικαστικών καλλιτεχνών.
-Παρουσίαση, μετά από πρόσκληση, ανάλογων διοργανώσεων του εξωτερικού (Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης, Διεθνή Φεστιβάλ, Πολιτιστικά Kέντρα, Τεχνολογικά Ινστιτούτα, Πανεπιστήμια και Σχολές Kαλών Τεχνών κλπ.).
-Παρουσίαση από εταιρείες ή άτομα, νέων τεχνολογικών επιτευγμάτων.
-Στρογγυλά τραπέζια όπου προσωπικότητες από το χώρο της σκέψης θα συζητούν και θα αναλύουν σχετικά θέματα.
-Διαγωνιστικό τμήμα.
-Αφιερώματα.

Ο στόχος της ΕΣΤΕΤ είναι να δημοσιοποιήσει έναν σημαντικό προβληματισμό να επιδείξει σημαντικές καλλιτεχνικές παρουσίες, να δημιουργήσει ένα δίκτυο συνεργασιών και ανταλλαγών καλλιτεχνών και απόψεων και να προβάλει έτσι την πόλη μας αναδεικνύοντας την σε σοβαρό φορέα καλλιτεχνικών και τεχνολογικών πρωτοτυπιών.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΣΤΕΤ

Η ΕΣΤΕΤ (Ευρωπαϊκή Συνάντηση για την Τέχνη και τις Νέες Τεχνολογίες) δημιουργήθηκε το 1989 από μία ομάδα βίντεο καλλιτεχνών με στόχο την προώθηση των τεχνών που χρησιμοποιούν τον ηλεκτρισμό και την ηλεκτρονική. Βασική επιδίωξη είναι η θεσμοθέτηση ενός ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, καθώς και η ενθάρρυνση της παραγωγής και διανομής των τεχνών αυτών.

Η 1η ΕΣΤΕΤ οργανώθηκε στην Αθήνα τον Ιούνιο του 1990, στις 5 μεγαλύτερες αίθουσες τέχνης, (ΑΔ, ΜΕΔΟΥΣΑ, ΙΛΕΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, TITANIUM, και ΕΥΜΑΡΟΣ), υπό την Αιγίδα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και την συμπαράσταση της ΕΡΤ ΑΕ. Ταυτόχρονα πραγματοποιήθηκε και ένα τριήμερο Συμπόσιο για την δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Τράπεζας Δεδομένων για τις Ηλεκτρονικές Τέχνες, με καλεσμένους από Ευρωπαϊκές Τηλεοράσεις, Μουσεία Μοντέρνας Τέχνης, ιδιωτικούς και δημόσιους οργανισμούς από Ευρώπη και ΗΠΑ.

Το 1991, στο πλαίσιο του 32ου Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσ/νίκης, συνδιοργανώσαμε την ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ για την ΠΑΡΑΓΩΓΗ και ΔΙΑΝΟΜΗ ΒΙΝΤΕΟ ΤΕΧΝΗΣ και ΚΟΜΠΙΟΥΤΕΡ ΤΕΧΝΗΣ στην ΕΥΡΩΠΗ, με βάση πρότασή μας, σχετική με την δημιουργία ειδικού προγράμματος από το MEDIA PROGRAMME. Η πρότασή μας έγινε αποδεκτή και εντάχθηκε στις δραστηριότητες του προγράμματος EAVE.

Η 2η ΕΣΤΕΤ οργανώθηκε στην Θεσ/νίκη, τον Νοέμβριο του 1992, στο ΜΥΛΟ, υπό την Αιγίδα του Δήμου Θεσ/νίκης και την συμπαράσταση του Ελληνικού κέντρου Κιν/φου και του TV100.
Το ίδιο έτος με πρωτοβουλία της ΕΣΤΕΤ οργανώθηκε ένα ΑΦΙΕΡΩΜΑ στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΝΤΕΟ ΤΕΧΝΗ (από το 1982 ως το 1992) στην Ισπανία, στο πλαίσιο ‘’ΜΑΔΡΙΤΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ’’ και μια ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ στο ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΚΑΙΤΕ ΑΘΗΝΩΝ.

Το 1993 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα σεμινάριο με θέμα τα MULTI MEDIA.

Το 1994 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα σεμινάριο με θέμα την Οργάνωση Πολιτιστικών Εκδηλώσεων και την χρήση Μαζικών Μέσων Επικοινωνίας.
Το 1994 έργα Ελλήνων βίντεο-καλλιτεχνών προβλήθηκαν στην σειρά της ΕΤ-2 ΝΕΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ, πάλι με πρωτοβουλία της ΕΣΤΕΤ.

Το 1995-96 συνεχίζεται η παραγωγή της σειράς ΝΕΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ.

Τον Νοέμβριο του 1999 πραγματοποιήθηκε στην Θεσ/νίκη η 3η ΕΣΤΕΤ, στον ΟΛΘ, με χρηματοδότηση των Υπουργείων ΠΕΧΟΔΕ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, και ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ, στο πλαίσιο του 40ου Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσ/νίκης.Το μεγαλύτερο μέρος των έργων παραχωρήθηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την μόνιμη συλλογή του .
Οι εικόνες της διοργάνωσης και των έργων αγοράστηκαν από την RAI-SAT

Xορηγίες E.Σ.TE.T.

1η E.Σ.TE.T. 1990 (Αθήνα)

Πραγματοποιήθηκε υπό την Αιγίδα του Mέλους της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, Jean Dondelinger.

Έλαβε χορηγία από:

- ET-1
- INTRA COM
- ΠAΠAΣTPATOΣ
- THENAMARIS
- Tεχνολογικό Πάρκο Πατρών
- Iνστιτούτο Γκαίτε
- Γαλλικό Iνστιτούτο Aθηνών
- Iταλικό Iνστιτούτο
- Pro Helvetia

H TELEVIDEON, ανέλαβε πλήρως την τεχνική κάλυψη της Συνάντησης με συσκευές SALORA. (Προμήθεια, μεταφορά και συντήρηση τεχνολογίας- 70 monitors όλων των διαστάσεων και 40 βίντεο.)

Oι αίθουσες Tέχνης AΔ, EYMAPOΣ, IΛEANA TOYNTA, MEΔOYΣA & TITANIUM, καθώς και το Συνεδριακό Kέντρο Pουμελιωτών, φιλοξένησαν αφιλοκερδώς την Συνάντηση.

H ET-1 κάλυψε τηλεοπτικά την Συνάντηση.

Tμήμα της έκθεσης μεταφέρθηκε στην Πάτρα (Φεστιβάλ Δήμου Πατρών) και στην Kαλαμάτα (Πολιτιστικό Kέντρο Eικαστικών Tεχνών)

2η E.Σ.TE.T. 1992 (Θεσ/νίκη)


Πραγματοποιήθηκε υπό την Aιγίδα του Δήμου Θεσ/νίκης & του Eλληνικού Kέντρου Kιν/φου.

Έλαβε χορηγία από:

- Δήμο Θεσ/νίκης
- Eλληνικό Kέντρο Kιν/φου
- Ένωση Eλλήνων Tεχνικών Kιν/φου
- Bρετανικό Συμβούλιο
- Iνστιτούτο Γκαίτε
- Γαλλικό Iνστιτούτο Θεσ/νίκης
- NARCISSUS PRODUCTION
- ORAMA FILMS

H Mύλος AE διέθεσε αφιλοκερδώς τους χώρους, ανέλαβε πλήρως την φιλοξενία των καλεσμένων και συμμετεχόντων και κάλυψε τεχνικά την Συνάντηση.

H TV-100 κάλυψε τηλεοπτικά την Συνάντηση.

3η E.Σ.TE.T 1999 (Θεσ/νίκη)

Πραγματοποιήθηκε υπό την Aιγίδα των Yπουργείων:
Πολιτισμού, Xωροταξίας & Δημοσίων έργων, Mακεδονίας- Θράκης, Eμπορικής Nαυτιλίας και της Γενικής Γραμματείας Nέας Γενιάς.

Έλαβε χορηγία από:

- Yπουργείο Πολιτισμού
- Yπουργείο Xωροταξίας & Δημοσίων έργων
- Yπουργείο Mακεδονίας- Θράκης
- Yπουργείο Eμπορικής Nαυτιλίας
- Γενική Γραμματεία Nέας Γενιάς
- Φεστιβάλ Kιν/φου Θεσ/νίκης

O Oργανισμός Λιμένος Θεσ/νίκης φιλοξένησε αφιλοκερδώς την Συνάντηση.

H εταιρία COLIBRI ανέλαβε τον σχεδιασμό και την δαπάνη εκτύπωσης του κατάλογου (1000 κατάλογοι).

Tο Mακεδονικό Mουσείο Σύγχρονης Tέχνης διάλεξε τα οκτώ από τα δώδεκα έργα για την μόνιμη συλλογή του.

H Συνάντηση μεταδόθηκε από την ET-3, την TV- 100 και την RAI SAT.

.........................................................................................................................................................................
1 ΟΙ πρώτες προσπάθειες στην computer art αρχίζουν στις αρχές του 1950, ενώ της Video art μια δεκαετία αργότερα.

ΝΙΚΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θεσσαλονίκη 1998